Foto: Plattform/Johnér

Sälj in ditt gräv – här är köparnas bästa tips

Publicerad 9 april 2025

Hur får du en redaktör att nappa på din idé om ett grävjobb? Var inte nervös, alla redaktörer väntar med öppna armar på att du ska höra av dig. Men! För att de ska nappa bör det lukta scoop, vara en bra berättelse och ha det där lilla extra som sticker ut.

Pssst! Är du på Grävseminariet i Borlänge 11-12 april? Kom och säg hej, vi är på plats!

Om du är anställd har du redan en fot inne, som frilans är det oftast lite mer som ska till för att du ska få redaktörens uppmärksamhet. Men! När det gäller att pitcha din idé är det samma principer som gäller. Här berättar tre mediechefer om hur en kan tänka när en ska sälja in en grävidé. Både som anställd och frilans.

Mattias Göransson
Foto: Ola Kjelbye/Filter

Mattias Göransson, chefredaktör och reporter på Filter

 

1. Vad får dig att nappa på en grävidé?

– För Filters del är det viktigt att grävet rymmer en berättelse av något slag, och inte bara går ut på att konstatera ett faktum. Läsaren får också gärna bli smartare, eller åtminstone mer allmänbildad, på kuppen – bra avslöjande journalistik förklarar även varför det blev som det blev.

2. Vad ska en tänka på när en ska försöka sälja in sin idé?

– Ju mer specifik man är, desto bättre. Vi har inte resurser att undersöka något förutsättningslöst, varför förundersökningen bör vara så pass god att man i varje fall säkerställt att något skaver.

3. Tar ni in frilansgräv, och i så fall: Vad får er att nappa då?

– Ja, och kravbilden är densamma där.

4. Vad är det värsta en kan göra när en ska sälja in sitt gräv till dig?

– Höra av sig om ett fenomen som man vill granska, utan att ha några indikationer om vartåt det lutar. Visst, många gräv utgår från en hypotes, men då ska man åtminstone kunna argumentera väldigt väl för att den är trolig. Att sakna gestaltningsidéer är inte lika illa; är researchen tillräckligt väl utförd går det ofta att diskutera sig fram till en lösning.

"Läsaren får också gärna bli smartare, eller åtminstone mer allmänbildad, på kuppen"
Jonathan Jeppson
Foto: Aftonbladet

Jonathan Jeppson, gräv- och samhällschef på Aftonbladet

 

1. Vad får dig att nappa på en grävidé?

– Det ska utöver en gedigen granskning finnas något extra: En intressant metod, ett wallraff, en hemlig inspelning, en visselblåsare. Sen tycker jag det är viktigt att grävet når upp till någon sorts systemnivå, att det finns en problematik som sträcker sig utanför den granskade personen, företaget, politikern eller vad det nu kan vara.

2. Vad ska en tänka på när en ska försöka sälja in sin idé? 

– Att man ska försöka tänka utanför boxen och vara kreativ. I dag är det så mycket mer som krävs för att få en granskning att lyfta och tränga igenom bruset än det var förr. Med förhållandevis små medel kan man åstadkomma det där som sticker ut. Och att man gärna har en idé om vad det kan vara när man hör av sig.

3. Tar ni in frilansgräv, och i så fall: Vad får er att nappa då?

– Samma sak som i punkt 1.

4. Vad är det värsta en kan göra när en ska sälja in sitt gräv till dig?

– Finns ingenting sådant för mig. Alla som säljer in sina gräv gör sitt bästa och man ska självklart känna sig välkommen med sin idé även om den inte är helt färdigarbetad.

"Med förhållandevis små medel kan man åstadkomma det där som sticker ut."
Axel Björklund
Foto: Jonas Pettersson/SVT

Axel Björklund, ansvarig utgivare på Uppdrag Granskning, SVT

 

1. Vad får dig att nappa på en grävidé? 

– Antingen doften av ett scoop, eller något annat som känns unikt; en videoinspelning, ett case, ett perspektiv som vi aldrig har sett förut. 

2. Vad ska en tänka på när en ska försöka sälja in sin idé?

– Ha tålamod, men var också ihärdig. Har du inte fått ett nej kvarstår chansen. Det är mycket i mejlkorgarna och ibland faller fel mejl bort. Och försök att vara konkret och någotsånär avgränsad. Strukturgräv utan spets är svårare att nappa på. 

3. Tar ni in frilansgräv, och i så fall: Vad får er att nappa då?

– Absolut. Ofta och gärna. Samma sak som ovan gäller. Men sen krävs också förutsättningar att samarbeta på vår sida – ett bra kompatibelt team och lite flyt med timingen. 

4. Vad är det värsta en kan göra när en ska sälja in sitt gräv till dig?

– Överdriv aldrig vad du har för belägg. Det kommer att genomskådas. Avfärda inte kritiska motfrågor – de ställs för att vässa jobbet och skapa en gemensam grund.

"Har du inte fått ett nej kvarstår chansen."

Senast ändrad 10 april 2025