Foto: Sara Carlsson

Rekrytering i sociala medier

Värvningssamtal och kampanjer i all ära, men sprider du facklig info i sociala medier når du så många fler. Förutom att vi då når ut till potentiella medlemmar får de som redan är med en massa nyttig information.  

För en klubb eller sektion med begränsad tid kan det kännas övermäktigt att ha välfungerande konton i sociala medier. Men fördelen med att ha det är att informationen kan bli mer lokal, och därmed mer angelägen.  

Känns tiden för knapp – håll det enkelt

Att bara dela och retweeta förbundets inlägg räcker långt, vare sig det är från en klubbsida eller era egna konton. Och om du som förtroendevald är fackligt aktiv i sociala medier får det stor positiv påverkan. Tipsa också gärna i ett medlemsbrev om förbundets olika konton. Huvudsaken är att ni har en plan! 
 
Här är några tips: 

  • Om du kommenterar ett av Journalistförbundets inlägg med några ord eller bara en emoji, så hjälper du till att ge inlägget mer spridning. 
  • Fler personer läser inlägg på kvällen. 
  • Allt som du lägger ut behöver inte ha nyhetsvärde. Det kan vara en länk till någon bra medlemsförmån eller info på sjf.se, eller en personlig reflektion. 
  • Det faktum att du personligen gör/sprider inlägget ger mycket mer trovärdighet och synlighet än om det görs av anonym kanslipersonal. 
  • Pinga gärna Journalistförbundet, så kan vi hjälpa till att sprida ditt inlägg. 
  • Offentliga inlägg på Facebook når ut till fler, för de syns och delas lättare. Kom ihåg att de inlägg som du väljer att göra offentliga (se bild nedan) är synliga även för utomstående. 
  • Korta texter och korta meningar. Tänk löpsedel/ingress – snabbt budskap. 
  • Personliga formuleringar. Var uppmanande och inbjudande. 
  • Använd bilder om det finns. Bilder lockar, som bekant, fler till läsning. 
  • Vad funkar för dig? Vilket tillvägagångssätt känns bäst för dig när du delar inlägg och/eller deltar i fackliga diskussioner? Försök hitta en rutin, till exempel en viss tidpunkt eller dag i veckan.

Tänk på: 

Sociala medier är något som många använder privat och hur mycket just du vill använda dina konton för fackliga frågor bestämmer du själv. Håll styrelsens medverkan på en för er rimlig nivå. Om en känslig diskussion blossar upp, känn er inte tvingade att svara direkt och be vid behov om råd eller att Journalistförbundets kommunikationsavdelning svarar. 

Journalistförbundet i sociala medier

Facebook: Medan det inte finns någon kommentarsfunktion på sjf.se, finns här möjlighet till dialog. Journalister i allmänhet använder Facebook, och kan här lätt nås av Journalistförbundets budskap. Kansliet gör egna inlägg flera gånger i veckan. 

X: På X (tidigare Twitter) finns journalister och politiker, och det passar perfekt för Journalistförbundets påverkansarbete. Det är enkelt att retweeta inlägg för att ge dem större spridning.

Instagram: Här visar vi upp Journalistförbundets verksamhet. Våra följare lajkar bilderna, men kommenterar sällan. Om ni i klubben/sektionen vill får ni gärna bidra med egna bilder till Journalistförbundets konto, eller starta eget konto. 

Sprid gärna våra inlägg!
Foto: Sara Carlsson
Kom ihåg att göra dina inlägg och delningar på Facebook offentliga, så att de kan spridas vidare.

Senast ändrad 31 augusti 2023