Foto: Sara Carlsson

Rekrytering i sociala medier

Ett rekryterande irl-samtal i all ära, men sprider du facklig info i sociala medier når du så många fler. Det är lätt att hinna med och bara några knapptryck bort.

Journalistförbundets kansli jobbar med att sprida information om verksamheten och om branschen – till medlemmar, potentiella medlemmar och allmänheten. Det görs på flera olika sätt, och sociala medier spelar en viktig roll.

Om även du som förtroendevald är fackligt aktiv i sociala medier får det stor positiv påverkan. 

Du kanske ibland passar på att prata fackligt med medlemmar och potentiella medlemmar under en fika eller en aw. Sådana möten är värdefulla, och har mycket större genomslagskraft än en proffsig annons. Och det är precis likadant i sociala medier: dina kollegor/följare/vänner kan vara mer benägna att ta till sig information som du har lagt ut än den information som Journalistförbundets kansli lägger ut. Detta även om det rör sig om ungefär samma innehåll. Samma sak gäller när man går in och kommenterar inlägg, offentligt eller i slutna grupper. Gör det gärna! 

Det är helt okej att hålla det enkelt, om man vill, utan egna inlägg. Att bara dela och retweeta räcker långt.

Sociala medier är något som många använder privat, och hur mycket just du vill använda dina konton för fackliga frågor bestämmer du själv. Tänk på att hålla din medverkan på en för dig rimlig nivå. Om en känslig diskussion blossar upp på Facebook en fredagkväll behöver du absolut inte känna dig tvingad att svara direkt. Ofta kan det vänta till måndag, och du hinner vid behov fråga om råd eller be Journalistförbundets kommunikationsavdelning svara. 

Att tänka på:

  • Om du kommenterar ett av Journalistförbundets inlägg med några ord eller bara en emoji, så hjälper du till att ge inlägget mer spridning.
  • Fler personer läser inlägg på kvällen.
  • Allt som du lägger ut behöver inte ha nyhetsvärde. Det kan vara en länk till någon bra medlemsförmån eller info på sjf.se, eller en personlig reflektion.
  • Det faktum att du personligen gör/sprider inlägget ger mycket mer trovärdighet och synlighet än om det görs av anonym kanslipersonal.
  • Pinga gärna Journalistförbundet, så kan vi hjälpa till att sprida ditt inlägg.

Journalistförbundet i sociala medier

Facebook: Medan det inte finns någon kommentarsfunktion på sjf.se, finns här möjlighet till dialog. Journalister i allmänhet använder Facebook, och kan här lätt nås av Journalistförbundets budskap. Kansliet gör egna inlägg flera gånger i veckan. 

Twitter: På Twitter finns journalister och politiker, och det passar perfekt för Journalistförbundets påverkansarbete. Det är enkelt att retweeta inlägg för att ge dem större spridning.

Instagram: Här visar vi upp Journalistförbundets verksamhet. Våra följare lajkar bilderna, men kommenterar sällan. Om ni i klubben/sektionen vill får ni gärna bidra med egna bilder till Journalistförbundets konto, eller starta eget konto. 

Checklista för Facebook

 

Sprid gärna våra inlägg!
Foto: Sara Carlsson
  • Offentliga fackliga inlägg. Offentliga inlägg når ut till fler, för de syns och delas lättare. Kom ihåg att de inlägg som du väljer att göra offentliga (se bild ovan) är synliga även för utomstående.
  • Korta texter och korta meningar. Tänk löpsedel/ingress – snabbt budskap.
  • Personliga formuleringar. Var uppmanande och inbjudande.
  • Använd bilder om det finns. Bilder lockar, som bekant, fler till läsning.
  • Vad funkar för dig? Vilket tillvägagångssätt känns bäst för dig när du delar inlägg och/eller deltar i fackliga diskussioner? Försök hitta en rutin, till exempel en viss tidpunkt eller dag i veckan.

Senast ändrad 29 november 2019