− Det råder en köparens marknad som drivits fram av digitalisering, ökad konkurrens och ett växande inslag av marknads- och vinsttänkande. En situation där journalistkåren skiktas och där många journalister tillhör förlorarna, säger Kent Werne.
Rapporten (pdf nedan) är den första i en serie där Journalistförbundet undersöker otryggheten i mediebranschen. Målet är att presentera ett antal konkreta förslag till åtgärder som syftar till att minska otryggheten för journalister.
− Den första rapporten är en nulägesanalys som presenterar drivkrafterna bakom otryggheten i mediebranschen. Kommande rapporter djupdyker i olika problemområden och ska ge förslag på hur otryggheten för journalister kan minskas, säger Jonas Nordling, ordförande för Journalistförbundet.
Se seminariet från den 11 juni 2015 där "Köparens marknad" presenterades och otryggheten i mediebranschen debatterades:
Medverkande: Kent Werne, författare och journalist, Ulrica Widsell, då vice ordförande Journalistförbundet, Lennart Wiklund, styrelseordförande Medieföretagen, och Anna Flytström, bemanningsanställd i Schibsted Media och styrelseledamot i Journalistförbundet. Moderator: Petteri Karttunen, reporter SVT och då styrelseledamot i Journalistförbundet.
Läs mer om Journalistförbundets arbete för att minska otryggheten i mediebranschen här.
För mer information, kontakta Journalistförbundets arbetsgrupp:
Jonas Nordling, ordförande Journalistförbundet, jn@sjf.se
Katarina Dahlskog, förbundsjurist Journalistförbundet, kd@sjf.se