Foto: Maskot/TT

Hjärtefrågor och kampanjer

Klubben behöver självklart jobba med de frågor som är viktiga för medlemmar – och potentiella medlemmar. Förutom att det ger resultat, får det också kollegorna att vilja vara vara med i klubben.

En liten enkel trestegsraket som man kan göra är den här:

  1. Undersök vilka frågor som är viktigast för kollegorna runt omkring er. Ni kan till exempel använda mejl, göra ett frågeformulär i en grupp på facebook eller prata ansikte mot ansikte med personer ni möter.
  2. Prioritera! Välj det viktigaste och kör på det, men lägg gärna upp en plan för när ni ska ta tag i de övriga frågorna. Om ni är en stor klubbstyrelse med mycket facklig tid kan ni lyfta flera frågor samtidigt, men om ni har lite mindre resurser är det bra om ni har möjlighet att ta en sak i taget. Det är ju förresten alltid bra att göra det, för att få så mycket fokus som möjligt på en enskild fråga.
  3. Fokusera på frågan genom att göra en kampanj. Frågan kan kräva förhandling med en arbetsgivare eller dialog med en uppdragsgivare, och ibland krävs diskretion. Men när tillfälle finns kan ni testa att göra en kampanj för att belysa frågan – och förhoppningsvis öka chanserna att få som ni vill. Gör ert budskap tydligt och se till att det når era målgrupper. 

Kom ihåg att kommunicera rekryterande. Om folk omkring er vill att ni ska driva frågorna som är viktiga för dem måste de förstås se till att vara medlemmar. Om ni ser att en icke-medlem engagerar sig i en hjärtefråga, fånga upp engagemanget och låt hen vara med och driva frågan. Så småning om blir nog den där medlemsansökan ifylld ändå ... kanske personen till och med inser att den skulle vilja testa att vara med i styrelsen.

Kontakta gärna Journalistförbundet om ni har funderingar kring kampanjer, kommunikation och annat påverkansarbete. Det kan hända att just den frågan som ni är på väg att lyfta håller på att segla upp på flera håll, och då finns möjlighet till gemensamt kampanjande. 

Senast ändrad 2 december 2019