1. Du ska ta betalt, inte få betalt
Det här kanske framstår som enbart en språklig skillnad, men det är viktigt att ditt frilansjobb blir en affär som både du och uppdragsgivaren ska känna er nöjda med. Självklart ska du ha betalt för utfört arbete. Du ska inte be om ursäkt för att du vill ha ersättning.
2. Ta rätt betalt
Det finns flera olika sätt att beräkna vilket arvode du ska begära. Om du skriver text, gör research eller utför andra typer av mer traditionellt redaktionellt arbete ska du ta betalt för din nedlagda tid. Det är med andra ord viktigt att komma ihåg att det inte finns något fast arvode för en viss typ av artikel eller inslag. Det kan vara stor skillnad på hur lång tid det tar att göra två artiklar eller inslag som är lika långa.
Det är viktigt att hålla koll på och ta betalt för din upphovsrätt. Det ska vara tydligt hur många gånger det du sålt får publiceras. Om uppdragsgivaren vill publicera i olika format, flera gånger, ska du ha ersättning för det. Om du till exempel säljer in en bild måste det göras tydligt om uppdragsgivaren har betalat för att publicera den en gång eller hur många gånger som helst.
Om du gör film- och tv-översättningar eller direkttextning behöver du räkna på andra sätt. Ta gärna hjälp av våra olika verktyg för hur du räknar arvode.
3. Det finns ingen studentrabatt
Dina rörliga bilder eller dina texter är inte automatiskt värda mindre bara för att du är student. Kanske kan det vara svårt att ta betalt för lika många timmar som en erfaren frilans som troligtvis jobbar snabbare. Men det här betyder inte att du ska nöja dig med ett mycket lägre arvode än vad en etablerad frilans borde ha fått.
4. Förbered dig noga
När du ska förhandla är det viktigt att du förbereder dig väl. Det är självklart bra att rikta in dig på att se till att ta riktigt bra betalt, men det viktigaste är att du bestämmer dig för vilket pris som du absolut inte går under. Du ska inte jobba nästan gratis bara för att kunna sälja in ett jobb.
Om uppdragsgivaren säger att företaget inte har råd med mer kan du i stället försöka förhandla om uppdragets storlek. Kanske du kan göra intervjuer på telefon istället för att befinna dig på plats? Kanske du kan leverera tre bilder i stället för fem? Du kan också fråga om redaktionen kan hjälpa till med viss research inför jobbet eller liknande.