Medlemsservice

Medlemsservice hanterar frågor som rör inträdesansökningar, avgiftsfrågor, fakturor, adressändringar med mera.

Just nu råder extra högt tryck på vår medlemsservice, och handläggningstiderna kan öka något. Vi arbetar så fort vi kan. 

Du når oss via mejl

Medlemsregistrets telefonservice är tillfälligt stängd. Det går däremot bra att som vanligt mejla din fråga eller om ett ärende till medlemsregistret@sjf.se. Förändringarna har införts för att balansera personalens arbetsbelastning, samtidigt som vi fortsätter stå till tjänst för dig som medlem. Journalistförbundet Rådgivning når du här.

Logga in på Min sida

Om du är medlem löser du enkelt de flesta ärendena genom att logga in med BankID på Min sida. Där kan du ändra dina medlemsuppgifter, se dina avgiftsfakturor och hitta dina klubbföreträdare. 

Bli medlem

Du kan bli medlem i Journalistförbundet om du jobbar helt eller delvis journalistiskt. Du kan vara medlem som student, frilans eller anställd (oavsett längd på kontraktet). Läs mer och bli medlem här.

Avsluta medlemskap

Information om hur du avslutar ditt medlemskap.

Seniormedlemskap – omvandla nuvarande medlemskap eller ny medlem

Är du inte längre yrkesverksam och vill omvandla ditt medlemskap till seniormedlemskap, mejla medlemsregistret@sjf.se och meddela det.

Om du har varit medlem i Journalistförbundet tidigare och nu vill ansöka om återinträde som seniormedlem, fyll i formuläret som du hittar här:

Ny seniormedlem

A-kassan

Rör det sig om frågor om a-kassan så ber vi dig kontakta Journalisternas a-kassa. Vi har även lagt upp svar på vanliga frågor om a-kassan och inkomstförsäkringen på vår hemsida.

Personvalidering

Det kan finnas tillfällen då medlemsservice ber dig att identifiera dig med BankID eller genom att ställa vissa kontrollfrågor. Det gör vi för att skydda din integritet och säkerställa att vi endast lämnar ut medlemsuppgifter till dig och ingen annan.

E-post: medlemsregistret@sjf.se  

Senast ändrad 17 oktober 2022