Foto: Sara Carlsson

Snabbguide för medlemsrekrytering

Mycket att göra och lite tid? Lugn, några enkla steg räcker för att komma långt med rekryteringsarbetet. Här är en snabbguide för förtroendevalda med tidsnöd!

Vi har en mängd tips för att komma igång med ett bra rekryteringsarbete. Men tills du hinner titta igenom dem kommer här en snabbguide! 

Välj en eller ett par punkter och du har redan gjort en bra insats. Heja!

1. Ha en plan 

Oavsett var ni i styrelsen lägger ribban är det skönt att ha en plan för rekryteringsarbetet. Använd gärna våra mallar: Rekryteringsplan för frilansklubbar eller Rekryteringsplan för arbetsplatsklubbar och kom överens om vad som funkar för er. Några få saker är bättre än inga och stressen sjunker märkbart när man har en strategi! Här är några exempel på vad som är bra att ha slagit fast: 

  • Vem/vilka är ansvariga för att klubben har ett rekryteringsarbete? 
  • Hur ska rekryteringen gå till?  
  • Har ni koll på vilka nya medarbetare som kommer in, eller kan ni be arbetsgivaren om listor? 
  • Om ni är en frilansklubb, hur fångar ni upp nykomlingar? 
  • Använder ni möjligheten att kolla medlemsregistret, där nya medlemmar syns? 

För ett större grepp, ta hjälp av de här tipsen: Kommunikation och struktur 

2. Alla ska få frågan 

Många av dem som inte är medlemmar har faktiskt aldrig fått frågan. Be arbetsgivaren ge er namn på nya vikarier eller medarbetare, alternativt frilansar i området som du fått tips om. Även om ett samtal öga mot öga är bäst kan det vara svårt att hinna med. Så börja med att skicka ett välkomstmejl! Här finns en mall som gör att det går på ett par minuter. Det är en bra idé att ha en specifik person i styrelsen som ansvarar för detta. 

3. Ha argumenten i ryggmärgen 

Att ha koll på vad som ingår i medlemskapet och argument för att vara med är väldigt betryggande när du har chansen att rekrytera en ny medlem. Skriv ut och sätt upp i ert fackrum om ni har något, eller ta en skärmdump och ögna igenom när lusten faller på.  

Argument för anställda

Argument för frilansar

4. Syns ni finns ni 

Vet alla berörda vilka som sitter i er styrelse och vem en kan vända sig till med frågor? Brukar ni uppdatera kollegorna om vad facket jobbar med?

Se till att sätta upp bild, funktion och kontaktuppgifter till alla i styrelsen någonstans där alla kan se det. Till exempel på en anslagstavla eller hemsidan/facebooksidan för er frilansklubb. Ett regelbundet mejlutskick är också effektivt och behöver inte vara så stort som det kan kännas. Och så fort ni får chansen – fira! En framgångsglass eller liknande är enkelt, stärker gruppen och gör också icke-medlemmar uppmärksamma på att facket är en bra grej som gör bra saker.  

5. När ni känner er redo – växla upp 

När ni har en grundstruktur i rekryteringsarbetet som känns stabil kan det vara roligt att göra något extra. Kanske en kampanj i en viktig fråga, kanske vill ni bli bättre på att synas i sociala medier eller varför inte en medlemslunch med besök från Journalistförbundet. Låt lusten och tiden styra och kom ihåg att det viktigaste är att ni har en plan!

Glöm inte: Du har rätt att få den fackliga tid du behöver för att kunna utföra ditt uppdrag som förtroendevald.

Senast ändrad 9 september 2020