Foto: Theresia Viska

Medietextarna höjde medlemsantalet 20 procent

Publicerad 19 november 2020

Medlemsantalet i vår frilanssektion Medietextarna har växt med hela 20 procent på 1,5 år. Mycket glädjande! Vi hörde av oss till styrelsens sekreterare Josefine Eld för att höra hur de gjorde för att så framgångsrikt rekrytera nya medlemmar.

– Vi har gått från att vara ett fack för väletablerade undertextare till att dra till oss medlemmar mycket tidigare i karriären, kommenterar Josefine Eld om det kraftigt ökade medlemsantalet för Medietextarna. 

Vad tror du ökningen beror på?

– Vi har jobbat på att bli mer synliga och göra det lättare att bli medlem. Vi har två stora utmaningar i vår klubb – dels har våra medlemmar inte någon gemensam arbetsplats, dels är de inte anställda. Att det ens existerar ett fack för vår bransch är svårt att nå ut med. 

Josefine Eld, Medietextarna

– Vi satsade hårt på att få till en bra hemsida. Vi gick från att ha en som hade slutat fungera, till att slänga ihop en enkel sida som visar att vi finns, till att nu ha en sida som både ger information om branschen och om hur facket fungerar för just undertextare. Många av våra medlemmar har en helt annan situation än den typiska SJF-medlemmen. De kan jobba i utlandet eller med utländska uppdragsgivare, så för oss var det viktigt att reda ut alla frågetecken som hindrade folk från att bli medlemmar, berättar Josefine Eld.

Vi satsade hårt på att få till en bra hemsida.

Berätta mer om hur ni jobbar med rekrytering av nya medlemmar!

  • Facebookgrupp 
    Vi har försökt få till ett flöde som leder in mot facket. Som ett första steg försöker vi alltid få potentiella medlemmar att gå med i vår Facebook-grupp. Vi lyfter fram den på hemsidan, tipsar alla som mejlar oss om att gå med där och lyfter fram den i informationsbladet om klubben som vi har tagit fram. Eftersom de flesta saknar kollegor och börjar frilansa utan någon som helst undertextarutbildning har folk många frågor när de börjar, och i Facebook-gruppen kan de antingen ställa sina frågor eller söka sig till tidigare svar. Hela styrelsen är aktiv i gruppen som privatpersoner, men vi har även ett Medietextarna-konto som vi postar via när det är dags för en AW eller om det händer något viktigt fackligt som vi vill att folk ska vara medvetna om. De som är med i gruppen ser att facket är aktivt tack vare att vår information äntligen når dem.
     
  • Välkomstbrev och träffar 
    När någon väl har gått med i gruppen är steget mycket mindre till att komma på en AW eller mejla oss i styrelsen, och i förlängningen gå med i facket. Vi har även försökt att bli bättre på att få närmare kontakt med medlemmarna när de väl har gått med, så att fler vill bli aktiva medlemmar. Därför skrev vi ihop ett välkomstbrev där vi tipsar om förmåner och möjligheter att träffa andra undertextare, samtidigt som vi uppmuntrar medlemmarna att höra av sig. Dessutom har vi börjat erbjuda alla nya medlemmar en fika med någon i styrelsen. Vi har till och med fikat med medlemmar som bor i utlandet!
     
  • Informationsblad till studenter och frilansar 
    – Vi har även försökt hitta effektiva sätt att nå ut till undertextare tidigt i karriären. Målet är att alla som börjar jobba med undertextning vet om att vi finns. Eftersom många rekryteras från universitetens översättarutbildningar har vi tagit fram ett enkelt informationsblad som vi skickar ut till dem varje år och som de sedan vidarebefordrar till sina elever. Vi har även börjat bearbeta undertextarbyråerna för att få dem att börja skicka ut vårt informationsblad till sina frilansar.

Har du något rekryteringstips till andra klubbar?

– Gör det lätt att hitta er, se vad ni gör och träffa er. Fundera på hur ni med minsta möjliga ansträngning kan nå ut till potentiella medlemmar, och skapa mallar och rutiner som gör att det arbetet fortsätter. Det kan kännas underligt att sitta och pilla med en hemsida, ett neutralt informationsblad eller ett erbjudande om att ta en fika när man egentligen vill ta upp kampen mot en dålig uppdragsgivare. Men när man väl har någon sorts miniminivå av rekryteringsarbete blir facket otroligt mycket starkare. Så plocka de lågt hängande frukterna först – då kommer medlemmarna och då finns det fler som kan ta sig an de svåra frågorna.

När man väl har någon sorts miniminivå av rekryteringsarbete blir facket otroligt mycket starkare.

Vad är dina bästa argument för att vara med i Journalistförbundet?

– För mig handlar medlemskapet om att få en chans att forma hur framtidens arbetsmarknad ser ut. När min yrkesgrupp gick från anställd till frilans blev vi totalt överkörda. Om vi frilansar inte organiserar oss kommer vi att fortsätta bli överkörda. Men som medlem ger jag facket makt att påverka utvecklingen. Även som en liten fackklubb kan man åstadkomma extremt mycket bara genom att se till att uppdragsgivarna inte har monopol på informationen till de som är nya i branschen.

För mig handlar medlemskapet om att få en chans att forma hur framtidens arbetsmarknad ser ut.

Senast ändrad 27 november 2020