Så imponerar du på första jobbet

Första jobbet efter utbildningen! Hur sjutton ska du lyckas imponera fast du är helt grön i branschen? Det handlar om idéer, idéer, idéer. Och så måste du vara påläst och lära dig hur chefen tänker.

(Intervju från 2017.)

Det menar Mikael Grill Pettersson, granskande reporter på SVT Nyheter. Han driver även bloggen Journalisttips och har varit med och utbildat journalister i mer än tio år. Så han har en hel del att säga om hur du bäst tar dig fram på en redaktion …

Mikael Grill Pettersson.
Mikael Grill Pettersson.

Hur gör man succé på morgonmötet?

– Man erbjuder sig att göra de dagsjobb som dyker upp. Om det inte dyker upp något gäller det att man har med sig ett par egna idéer om vad som borde göras under dagen. Så du behöver ha bra koll, och koll på vad den egna redaktionen har publicerat.

– Om du bara har något någorlunda intressant att ta upp, så kan ribban sedan vara ganska låg. Det finns till exempel ingen chef på en landsortstidning som tycker du är dum i huvudet för att du föreslår att göra en lokal tillämpning på en riksnyhet (eller tvärtom). Ibland finns det en rädsla hos de som är nya – man tror att man måste komma med idéer som är bättre än de som redan finns.

– Tänk också på att om chefen redan har tänkt kloka tankar, och du kommer med något liknande – ja då kommer ju chefen bara tycka att du är bra som också kommit att tänka på ungefär samma sak.

Hur får man chefen att nappa på ens idéer?

– Till att börja med ska du ha koll på om din idé är gjord, för att inte göra misstaget att föreslå något som redan är gjort.

– Du måste också veta att du kan leverera. Veta att idén håller, åtminstone på miniminivå. Kom alltså med en färdigrekad idé. Det kan vara en enkel nyhet, men du är säker på att det till exempel finns en person som kommer svara på dina frågor, eller siffror som går att använda. Begränsa dig så att det inte blir för stort.

Vad gör jag om chefen inte verkar gilla mig?

– Om en chef är otrevlig mot dig på allvar – ta kontakt med en facklig representant, en kollega som du har förtroende för eller en annan arbetsledare.

– Om det inte är personligt, utan det är dina idéer som chefen inte gillar, så måste du tänka om. Prata med någon annan kollega för att få bättre koll på nyhetsvärderingen och vad det är för typ av storys som din chef tycker om. Du kan också välja att konfrontera chefen själv.

– Jag har själv jobbat som chef ibland och tyvärr bildar man sig snabbt en uppfattning om vikarier och dömer folk tidigt. Några av dagens stjärnjournalister har tidigare varit ganska anonyma vikarier på olika redaktioner där jag har jobbat. Jag har förbannat mig själv i efterhand över att jag inte lyckades hjälpa dem då. Den som vill mest och har störst ambitioner kan få största motståndet. Du kan ju till exempel vara jätteintresserad av att gräva och så hamnar du på en redaktion där de säger ”vi är inte en grävande redaktion”.

Finns det några fallgropar som en nykomling ska undvika?

– Den ena är att tro att alla idéer på redaktionen är bättre än de man själv har. Då kommer man inte med idéer och man blir från redaktionens synvinkel en jobbig person. De måste plocka fram grejor åt en att göra, och det kan vara jobbigt. Kom alltså ihåg att du inte kommer att bli mer omtyckt för att du håller tyst om dina egna idéer.

– Den andra är att lägga fram idéer som är så svåra att göra ut att de riskerar att rinna ut i sanden. Har du ingen bra plan så kommer ändå chefen efter några timmar (eller några dagar, beroende på var du jobbar) att tröttna och ger dig något annat uppdrag i stället.

Hur mycket hjälp vågar jag be kollegor om?

– Jättemycket, skulle jag säga. Men lär dig att läsa av signaler så att du inte stör mitt i deadline. Åtminstone någon av dina mer erfarna kollegor kommer ha tid att ta lunch, och då tar du chansen. Alla jag vet blir jätteglada över att kunna få hjälpa till.

Hur gör jag mig oumbärlig?

– Det finns förstås olika sätt att göra sig behövd, men en smart grej nuförtiden är att erbjuda chefen kunskap om sociala medier. ”Just nu pratar alla om det här på Snapchat” kan man säga på morgonmötet, och det behöver inte ens vara så för de andra har inte koll – men du som är ”ung och med i tiden” plockar poäng.

Senast ändrad 1 april 2020