Frilans: Våga göra slut med din redaktör!

Publicerad 18 oktober 2022

När året börjar närma sig sitt slut brukar det vara rätt tid att göra en ordentlig genomgång av sin frilansverksamhet. Varför inte göra en översyn av dina uppdragsgivare?

"Ibland måste man fundera över vilka man jobbar för och hur lönsamt det är", säger Elisabet Wahl på Journalistförbundet Frilans. 

Det kan stundtals vara svårt att som frilansjournalist ta en paus och hämta andan tillräckligt länge för att få överblick över sin verksamhet. Men ibland är det nödvändigt, inte minst för att fundera över strategiska vägval och hur framtiden ska se ut. 

Elisabet Wahl
Foto: Journalistförbundet

– Det är bra att då och då försöka se sin verksamhet mer utifrån. Nu när det inte är så långt tid kvar av 2022 kan det vara läge att utvärdera året som gått, säger Elisabet Wahl. 

Flera bitar att titta på

Det finns många saker du kan fundera på: Eget kontor eller sitta hemma, bör jag investera i ny utrustning, hur hittar jag nya uppdragsgivare? Men en sak som många kanske glömmer är att också kritiskt utvärdera de uppdragsgivare du redan har.

– Det kan lätt bli så att du är nöjd med att någon vill anlita just dig och så funderar du inte så mycket på vare sig lönsamhet eller hur det är att jobba för just den redaktören. 

Räkna på lönsamheten

Elisabet Wahl föreslår att du börjar med att räkna ut en ungefärlig timtaxa för dina mest regelbundna uppdragsgivare.

– Tänk på att du bedriver en affärsverksamhet som ska försörja dig. Det funkar inte i längden att jobba för redaktörer som betalar för dåligt. Självklart kan det känns läskigt att avsluta ett samarbete, men det frigör också tid att hitta uppdrag som betalar bättre. 

Oproffessionellt bemötande

Utöver betalningen det också viktigt att fundera på hur själva samarbetet fungerar. 

– Under hösten har vi fått en hel del samtal till Frilansjouren om uppdragsgivare som behandlar sina frilansar dåligt. Det har varit fakturor som inte betalas i tid, förväntningar på extraarbete efter att man lämnat sina grejer och en del andra saker. Helt enkelt ett rätt oprofessionellt bemötande. 

Så vad ska man göra om man har en sådan uppdragsgivare?

– Först ska man fundera på om det är värt att fortsätt samarbetet. Är det här en kund du vill ha kvar så gäller det att försöka styra upp det som skaver. Betalar de inte i tid? Börja använd dig av dröjsmålsränta och förseningsavgifter. Hör de av sig långt efter att du lämnat och kräver uppdateringar? Kräv att du ska få betalt för det extraarbetet. 

Tipslista för redaktörer

Journalistförbundets frilansklubb Frilans Riks har tillsammans med kansliet tagit fram en lista för inköpande redaktörer och hur de bör behandla sina frilansar. Som frilans kan du använda den som grund när du utvärderar dina uppdragsgivare. Men det kan också vara bra att hänvisa till den i kontakt med redaktörer. 

– Tyvärr är kunskapen om frilansars villkor inte alltid så stor som vi skulle önska. Vi hör till exempel ofta talas om redaktörer som inte riktigt förstår skillnaden mellan lön och att fakturera. En sådan här lista kan hjälpa till att öka förståelsen. 

Senast ändrad 28 oktober 2022