Det tog några år innan Lisa Bjerre kom sig för att lägga upp en profil i Frilanskatalogen. Innan hade hon tänkt att det kanske inte var så stor poäng. Men efter ett tag kom det ett mejl från ett nordiskt företag som letade efter en skribent.
– De behövde någon som kunde skriva för deras digitala kundtidning. Först var jag lite skeptisk eftersom jag mest fått förfrågningar via personliga kontakter, men det visade sig att de inte har något nätverk i Sverige och därför använde sig av katalogen.
Lisa Bjerre lämnade in en offert, fick den godkänd och började arbeta för den här uppdragsgivaren. Det blev början på ett omfattande samarbete.
– I första omgången jobbade jag för dem i tre år och under två år var det min största uppdragsgivare. Sedan försvann de under pandemin, men har nu kommit tillbaka igen.
Har du fått fler kunder via katalogen?
– Ja, jag har fått flera uppdrag. Det känns som om de jag har fått därifrån har varit bra kunder. De vill verkligen ha en viss inriktning och lämnar inga skambud eftersom de vet att kompetens kostar. De verkar förstå att man måste betala ett rimligt timarvode.
Kanske har hon fått extra många uppdrag eftersom hon är specialiserad inom IT och ekonomi, ämnen där det kan vara svårt att hitta journalister. Samtidigt uppmanar hon andra frilansar att göra något liknande: att välja några få områden eller kompetenser att lyfta fram i sin profil i katalogen.
– Har man skrivit att man kan sju-åtta olika områden kanske uppdragsgivaren tänker att man har en bred kompetens, när de istället vill ha någon som är specialinriktad. Så jag tycker att man ska våga lyfta det man är bäst på.
Var det svårt att lägga upp sin profil?
– Nej, det tycker jag inte. Det var bara att skriva i sin text och klicka lite.
- För att registrera en profil eller söka efter en frilans, kolla in Frilanskatalogen här.