Trasslande digitala system äter upp massor av arbetstid, ökar risken för ohälsa och utmattning och kan bidra till en sämre arbetsmiljö. Ofta handlar lösningen om att tänka efter, före.
Om chefer, skyddsombud, användare och systemutvecklare samverkar redan i uppstarten av digitala projekt, kan man tidigt upptäcka säkerhetsrisker, förebygga problem och få bättre användbarhet.
Anmäl dig till webbinariet
När vi inför nya digitala verktyg på jobbet ska de fungera för många människor i hela organisationen. Samtidigt ska de anpassas till befintlig teknik och bilda en fungerande helhet. I Prevents webbinarium 5 december kl 9-10 berättar forskarna Jessica Lindblom och Beatrice Alenljung om vad som krävs för att skapa en digital arbetsmiljö som verkligen fungerar.
Verktyg hos Prevent
Hos Prevent finns kostnadsfria checklistor, stöd och tips på hur ni utvecklar digitala system och arbetsverktyg som fungerar bra över tid och faktiskt anpassar sig efter de som ska använda dem, i stället för tvärtom.
Prevent är en orgasnisation som samägs av arbetstagar- och arbetsgivarorganisationer. I Prevents huvuduppdrag ligger att förmedla kunskaper som hjälper företagen att förbättra arbetsmiljön.