Foto: Tor Johnsson

Ansvarslöst uttalande om ”journalistrugby”

Publicerad 13 september 2022

Journalistförbundets ordförande Ulrica Hyllert ser väldigt allvarligt på uttalandet från Linus Bylund, stabschef Sverigedemokraterna, om ”journalistrygby” och kallar det för ansvarslöst.

– Hatiska och föraktfulla uttalanden om journalister och medier har förekommit alldeles för många gånger under de senaste åren och det är inte bara personer som är knutna till Sverigedemokraterna som behöver ändra sin retorik. Om man står för ett öppet samhälle, demokrati och är angelägen om att allmänheten ska kunna delta i debatten behöver man förstå att uttalanden av det här slaget innebär motsatsen, säger Ulrika Hyllert.

Uttalandet från SD:s Linus Bylund uppmärksammades bland annat av Expressen, där Ulrika Hyllert intervjuades:

– Det är alltid allvarligt och ansvarslöst inför vår demokrati. Det visar på en okunskap för hur man står för upp en stark demokrati, vilka delar som behövs och vad den står för. Där ingår ju som en grundläggande del att vi har fria medier. Det betyder ju inte att man behöver gilla allt som skrivs eller journalister gör, men att på det här sättet underminera och visa föraktet är djupt problematiskt, säger Ulrika Hyllert i intervjun med Expressen där hon eftersökte ett större ansvarstagande från hela det politiska spektrat i det offentliga samtalet.

Senast ändrad 13 september 2022