Debatt: Ett ”smalare” public service vore förödande

Publicerad 22 oktober 2019

”Det finns obehagligt många som inte förstår vilket fattigt land vi skulle bli utan en radio och en television i allmänhetens tjänst. En nation utan identitet. Utan själ.”

Citatet kommer från en av SVT:s mest kända medarbetare: dokumentärfilmaren Tom Alandh i en färsk intervju i tidningen Journalisten. Med en rad dokumentärer om allt ifrån Martina med Downs syndrom till stjärnadvokaten Leif Silbersky är han en av de som bidragit till att berätta om Sverige ur olika perspektiv. Denna typ av berättelser kan försvinna om de politiska krafter som just nu verkar för att smalna av public service får gehör för sina tankar. I debatten förekommer bland annat idéer om att låta den kommersiella marknaden helt stå för till exempel nöjesprogrammen.

60 procent externa aktörer
Några saker behöver klargöras i den här diskussionen:

Public service finansieras via skattsedeln – men en stor del av pengarna går till kommersiella aktörer. Av SVT:s budget på 4,8 miljarder går 60 procent till externa aktörer, varav en stor del är produktionsbolag och frilansar. På Sveriges Radio anlitades 2018 mer än 1 600 utomstående bolag och det är nästan 1 400 enskilda personer som fått arvode för sin medverkan. 

Forskning ger stöd för att i de länder med ett starkt och brett public service finns en större mångfald av medieinnehåll, även i de kommersiella kanalerna. Det är viktigt för utbudet på svenska. Det finns inget som hindrar att utländska aktörer inom en snar framtid kan äga TV4.

Effektiv organisation
Public service är effektivt. SVT:s programdivision, som gör till exempel ”Uppdrag granskning” och ”Go'kväll”, har ett årligt krav på rationalisering och blir inte kompenserade för ökade utgifter eller löneökningar. På tre år har nyhetsdivisionen på SVT markant ökat sin produktion med för samma kostnad och i detta nu byts utsändningstekniken ut till en betydligt billigare. 

Journalistförbundet värnar om att det ska finnas en mångfald av medieleverantörer som med goda villkor kan leverera kvalitetsjournalistik och program till publiken. Public service är viktig för dessa leverantörers affärsverksamhet.

En polariserad tid
Vi vill att den viktiga berättelsen om Sverige, en berättelse som är både bred och smal och som innefattar både fakta och fiktion, berättas av en svensk oberoende aktör och inte av exempelvis kinesiska mediekonglomerat.

I tider då Sverige är allt mer polariserat och där medier beskylls för att inte ge hela bilden vore det förödande att smalna av en tv och radio i allmänhetens tjänst.   

 

Hanna Nyberg, ordförande Journalistklubben vid SVT

Johanna Lindblad Ahl, ordförande Journalistklubben vid Sveriges Radio
 

Senast ändrad 26 februari 2020