- Det är mycket glädjande att det äntligen finns en enighet i momsfrågan inom EU. Den högre momsen för digitala produkter har varit en ologisk skillnad som ingen sett någon poäng med, säger Journalistförbundets ordförande Jonas Nordling.
Att digitalmomsen nu kan sänkas är viktigt för ekonomin i mediebranschen som under en längre tid jobbat med att ställa om till digitala distributionsformer.
- Nu är det viktigt att det här snabbt får genomslag i praktiken. Marginalerna är små på vissa håll i branschen och det här är ett välbehövligt tillskott som företagen behöver nu, direkt, säger Jonas Nordling.
Inom branschen har det funnits en stor enighet i frågan om digitalmomsen och även internationellt har frågan varit högt upp på dagordningen.
- Vi är många som har drivit på för att detta ska gå igenom. Så sent som i juni la Journalistförbundet tillsammans med våra nordiska kollegor fram en motion om digitalmomsen på den europeiska journalistfederationens årsmöte. Det är glädjande att se att arbetet verkar ha gett resultat, säger Jonas Nordling.
Läs mer:
Brev till finansminister Magdalena Andersson angående digitalmomsen (juni 2018):
Mer information om dagens beslut på Ekofin-mötet i Bryssel.
För kommentarer och mer information kontakta:
Jonas Nordling, ordförande Journalistförbundet, 070-786 84 33
Tove Carlén, jurist Journalistförbundet, 070-267 65 77