Foto: Sara Carlsson

Första hjälpen för medlemsrekrytering

Fullt ös medvetslös i ditt fackliga arbete? Svårt att hitta tid till att rekrytera nya medlemmar? Lugn, här kommer första hjälpen för förtroendevalda med tidsnöd. Vi har valt ut tre rekryterande insatser du kan göra snabbt och enkelt, och på din egen nivå.

Ställ frågan – Våga argumentera – Var synlig

Låt de här tre grejorna sitta på din inre fusklapp i bakfickan. Du behöver inte alls göra som föreslaget här nedan, men om du bara bockar av någon av de här tre lite då och då så har du gjort en bra insats. Heja!

1. Ställ frågan

För varje gång du ställer frågan ”Är du med i facket?” på jobbet, ökar du chanserna till att få fler medlemmar i klubben/sektionen. Om den tillfrågade redan är med, kan du ägna en stund åt medlemsvård och kolla vad hen tänker och tycker om klubbens arbete. Om personen inte är medlem kan du exempelvis säga: ”Det var synd, för vi behöver varandra.” Eller kort och gott fråga varför, och så har du satt i gång ett värvande samtal.

2. Våga argumentera

Du har troligtvis någon sorts personlig relation med den du pratar med, och du kanske kan tycka att det känns konstigt att plötsligt börja ”göra reklam” för facket. Men det är inte det du ska göra. Du vill bara din medarbetares bästa. Du vet ju själv varför du är med i facket. Det är en bra grej, som alla tjänar på. Enkelt, egentligen.

En grund i Journalistförbundets kommunikation är att vi är ett kollektiv och att man blir starkare tillsammans. Men man får också vara beredd att ladda med argument av mer individuell karaktär. Under någon av länkarna nedan kan du gå in och ladda med argument för en rad olika frågeställningar du kan stöta på när du ska rekrytera fler medlemmar.

Argument för anställda

Argument för frilansar

3. Var synlig

Nummer ett när det gäller synlighet är förstås att kontinuerligt tala om vad klubben/sektionen jobbar med. Detta oavsett om det går bra eller dåligt – det viktiga är att alla berörda vet att ni jobbar för förbättringar och gör så gott ni kan.

När ni faktiskt har fått igenom förbättringar: se till att alla berörda får veta det. Både medlemmar och ickemedlemmar. Förutom mejlutskick, branschmedia och spridning i sociala medier kan ni säkert också hitta på många andra sätt att belysa förbättringarna på. Kanske genom att bjuda på kakor, sätta upp ballonger, ordna en firar-aw ... Det är viktigt att fira! 

Läs mer om synlighet under någon av länkarna nedan.

Synlighet för arbetsplatslubbar

Synlighet för frilansklubbar

Senast ändrad 22 november 2019