Behåll semesterkänslan på jobbet

Är din semester slut? Känns det som en chock för kroppen att behöva gå upp på morgonen? Och hur är det egentligen att vara tillbaka på jobbet? Lagom stressnivå?

När man är borta från jobbet en längre period, på semester eller kanske föräldraledighet, tar ett steg tillbaka och hinner reflektera lite – då kan det hända att man når en del insikter. Till exempel om sitt jobb, som man till vardags ändå tillbringar väldigt mycket tid på. En stor del av livet. Och då är det ju viktigt att man har det bra. 

Viktigt sätta gränser

Du har sannolikt känt ett större lugn på semestern än på jobbet, och så ska det vara. Vi jobbar och är produktiva – och ett visst mått av stress är en naturlig del i en journalists vardag – sedan tar vi pauser där vi återhämtar oss. Men nu när du kommer tillbaka har du chans att känna efter: Har du en lagom stressnivå på jobbet? Svårt att mäta, men hur stressad man blir av olika saker är ofta högst individuellt – det är du som behöver känna efter, du som behöver sätta gränser.

Lagskydd mot stress 

Men din chef ska också hjälpa till med det här. Enligt lagen ska arbetsgivaren jobba både förebyggande och med aktiva åtgärder för att alla ska ha en god arbetsmiljö. Stress är i allra högsta grad en del av en journalists arbetsmiljö, och på senare år har det i arbetsmiljöföreskrifterna gjorts ännu tydligare vad arbetsgivaren har för krav på sig för att förebygga. Och faktiskt: Det står i lagen att du inte får vara för stressad på jobbet. 

Bra läge för förändring

Så ta chansen nu efter semestern: känn efter och säg ifrån. Om du är för stressad ska din arbetsgivare hjälpa dig. Facket finns förstås också där för dig: kontakta ditt skyddsombud, din klubb eller oss på Journalistförbundet centralt så får du råd och stöd.

Inte medlem? Ansök idag!

– Under semestern går vi ner i varv och återhämtar oss, men det är viktigt med återhämtning även när man har kommit tillbaka till jobbet. Att lämna arbetsplatsen när man har rast, ta paus när det behövs och slå av telefon och mejl när arbetsdagen är slut är alla viktiga saker för att inte bygga upp ohälsosam stress, säger Markus Anderdahl, regionalt skyddsombud för Journalistförbundet.

Markus Anderdahl.
Foto: Tor Johnsson
Markus Anderdahl.

Checklista för minskad stress

  • Värna din lediga tid
    Som journalist kan det hända att man tar med sig jobbet hem, men öva gärna på att sätta gränser mellan privat- och arbetsliv. Nu när du nyligen har kopplat bort jobbet, och hjärnan fortfarande kommer ihåg hur man gör, ta fasta på det. Njut av sköna sensommarkvällar, läs en bok i hängmattan eller ta ett kvällsdopp! Lämna jobbet på jobbet så att du hinner ladda batterierna – och kommer funka bättre både på jobbet och hemma. Även om du blir pressad, så ska inte jobbet bestämma över din fritid.
     
  • Var försiktig med övertid
    Arbetsgivaren har rätt att beordra viss övertid, och när du jobbar på beordrad övertid ska du antingen ha övertidsersättning för det, eller kunna välja att ta ut övertiden i ledig tid vid ett senare tillfälle. (OBS kvitta aldrig timmar, en övertidstimma är mer värd än en ”vanlig timma”.) Oreglerat och obetalt övertidsarbete tjänar ingen på i längden. Om du blir beordrad övertid – notera den i din tidrapport. Om du inte blir beordrad övertid – var ledig. Om en verksamhet är beroende av att de anställda jobbar extra gratis, då är det inte dig det är fel på. Prata gärna med dina kollegor och facket om övertid, det är viktigt att stå upp tillsammans och ta betalt för arbetad tid.
Ta en glassfika och bevara sommarkänslan.
  • Ta raster och pauser
    Enligt Arbetsmiljölagen ska man ha raster och pauser, och arbetsgivaren ska vara tydlig med när man kan ta dem. Lägg ett paket glass i frysen och bjud kollegorna när ni tar eftermiddagskaffet. Gör lunchrasten till en picknick. Unna dig en kvart i solen mot husväggen. Det har du rätt till.
     
  • Våga prata om din stressnivå
    Om du känner dig stressad så är det på riktigt, och viktigt att ta på allvar. Ju tidigare man fångar upp ett problem, desto lättare är det ofta att lösa. Våga sätta dig ner med chefen så att ni tillsammans kan se till att du mår bra på jobbet. Ta hjälp av skyddsombud och fack om du behöver.

Läs mer om stress och arbetsbelastning här.

Senast ändrad 24 mars 2020